Oostzee - Reisverslag uit Narva, Estland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu Oostzee - Reisverslag uit Narva, Estland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu

Oostzee

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Ton en Els

31 Mei 2018 | Estland, Narva

Hallo volgers.
Weercijfer 8,5 veel zon maar af en toe een wind van zee die soms kil aanvoelde.
Wat voor mij wel lekker was dat er een hele schone zuurstof rijke lucht uit zee kwam. Dit was best wel een verschil met andere dagen. Al mag ik hier toch niet mopperen, de lucht is best zuiver met weinig last van pollen.
Vanmorgen zijn we pas om 10 uur vertrokken dat kwam omdat in ons Spa hotel nog een stel Nederlanders zaten die een tocht van 3 maanden met hun auto deden en dan heb je wat te praten.
De route ging al gauw over een onverhard pad om ons de eerste blikken op de steile rotskusten te geven. Een paar keer afgestapt om foto’s te maken en toen hebben we een bordje gemist. Ruim twee km verder toen de weg dood liep kwamen we erachter en moesten we terug, ach dan kun je gewoon nog een keer genieten. Daarna kwamen we weer een stukje op de grote “snelweg” Maar nooit te druk en we rijden dan achter elkaar.
Al snel weer van de weg af naar Sillamae. De Russen wilde niet dat je wist dat het bestond omdat zij uranium uit de grond haalde. Daarvoor was het een mondaine badplaats voor de rijke. De mooie gebouwen waren knap gerestaureerd. Daar de lunch gebruikt.
Weer een stukje snelweg en daarna kregen we een stuk met veel oorlogs gedenkplaatsen. Van een plek voor de Zweden in 1700 tot de tweede wereld oorlog. Wat je wel ziet is dat ze Duitse kerkhoven niet onderhouden en de rest wel.
Verschillende Russische herdenkingsplaatsen gezien en ook een grote tank als monument.
Een grote Duitse begraafplaats was echter wel goed onderhouden. Dit is de officiële begraafplaats voor alle gevonden dode Duitsers uit de tweede Wereldoorlog in dit gebied.
Het laatste stuk reden we ook langs de revier de Narva dat is de grensrivier met Rusland.
Morgen gaan we de grens over. Ik hoop dat we in Rusia ook WiFi hebben anders moet ik mijn verhaal 3 dagen bewaren.
Maar ook daar heeft toch iedereen een telefoon. Ik hoop dat het meevalt.

Tot morgen
Ton en Els

Ps inja Ton heeft zijn fototoestel in zijn hand en geen peuk!

• 01 Juni 2018 - 07:15

Rita:

Hoi Els en Ton,
    Wat een leuk reisverslag, jullie maken vanalles mee, echt een avontuur.
    Wat zien jullie veel zo hè..lekker je hoofd leeg en alleen maar genieten...behalve die muggen en steekvliegen dan

• 01 Juni 2018 - 09:10

Dirk :