Wat ons opviel aan Roemenie - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu Wat ons opviel aan Roemenie - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu

Wat ons opviel aan Roemenie

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Ton en Els

08 Juni 2019 | Roemenië, Constanţa

Hallo volgers

Roemenen zijn aardige mensen en kijken raar op van toeristen, helemaal als ze op de fiets zijn. Behalve in de omgeving van Constanta.
Het zijn harde werkers zelfs hele oude mensen zijn op het land aan het werk.
Er is hier heel veel armoede, we kwamen door dorpjes waar niet een “ normaal” huis stond. Ik had nog nooit zoiets gezien. Een tandarts hebben ze niet. Een paar verrote tanden of tandeloos.
De oudere generatie spreekt geen letter van een andere taal.
Maar ze proberen je wel te helpen als je iets vraagt en met handen en voeten kom je er wel uit.
De jeugd krijgt wel Engels maar is niet gewend het te gebruiken.
Het eten is allemaal lekker. Het zijn echte vlees eters, groente zie je weinig in restaurants. Ze eten ook echt alles van de dieren op.
Tot aan de poten en oren toe.( dat hebben we niet gegeten)
Er wordt hier nog heel veel gerookt, gelukkig wel alleen buiten, ook hier mag je binnen niet roken.
Nu hebben we in het AD gelezen dat je in Roemenië niet mag drinken als je nog moet rijden. Nu denken wij dat bier geen drank is want dat drinken ze de hele dag. Het liefst uit flessen van 1 of zelfs van 2,5 liter. Die flessen hoeft voor hun niet koud te zijn ze lurken hem zo wel leeg.
We hebben geen problemen met de fietsen gehad, zelfs geen platte banden. Op mijn fiets is het batterijtje van mijn teller leeg gegaan. En Ton heeft een rammelend spatbord.
Ook hier houden ze rekening met fietsers, blijven achter je rijden als je aan het klimmen bent of bij een bocht. Misschien om eens goed te kijken want je ziet hier weinig recreatie fietsers.
We hebben 1 keer een vervelende hond gehad die in Ton zijn tas beet maar dat is echt alles.
Ook van Roma’s hebben we weinig tot geen last gehad. Ik denk drie of 4 bedelaars waar er een wel lachen was. Een hele dikke vent die langs ons reed en om geld vroeg.
Het weer heeft wel wat tegen gezeten, hier zeggen ze dat dit bijna nooit voor komt in mei. Maar ach je hebt weer eens wat te vertellen. Nog nooit van mijn leven zoveel onweer gehoord als deze vakantie.

Dit was het wel weer voor deze vakantie.
Morgen ochtend om half acht vliegen en dan landen we rond half tien in Eindhoven en zit ons avontuur er voor dit jaar weer op.( een uur tijd verschil)

Tot volgend jaar
Ton en Els

• 08 Juni 2019 - 07:45

Tante Annie:

Hallo Els en Ton,
    Op het moment dat ik dit schrijf zijn jullie waarschijnlijk al in Nederland.
    Fijn dat jullie ondanks het vele slechte weer toch genoten hebben, en het allemaal goed gegaan is.
    Hartelijk bedankt dat ik van jullie belevenissen heb mogen mee genieten door de verhalen en mooie foto's
    en jullie verhaal aan het einde van de reis
    doei groetjes van Tante Annie

• 08 Juni 2019 - 07:52

Inja:

Ja, ik vond het ook erg leuk om jullie te volgen.
    Welkom thuis, jullie hebben het slechte weer meegenomen denk ik, nou ja
    het kan alleen maar beter worden.
    Groet en tot ziens in het echt

• 11 Juni 2019 - 14:30

Janie:

Welkom thuis ..fijn dat jullie veel hebben gezien ,en knap van jullie, voor ons zijn jullie topsporters.xx