De grens - Reisverslag uit Gurlevo, Rusland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu De grens - Reisverslag uit Gurlevo, Rusland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu

De grens

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Ton en Els

02 Juni 2018 | Rusland, Gurlevo

Hallo volgers
Vandaag wel WiFi dus hier het verslag.
Weercijfer 9 zon en nog eens zon met een vriendelijk windje mee.

Narva wat een saaie stad is dat. In de oorlog helemaal verwoest maar ze zeggen herbouwd. Nu met Sovjets flats dan.. er is een oude stad maar dat zijn twee gebouwen en daarna...?
Wat wel mooi is om te zien er is in Narva een fort ( gerestaureerd) en recht daar tegen over in Rusland ook een fort ( gerestaureerd) kun je naar elkaar zwaaien. De brug er tussen is de grens.
Wij in de ochtend rond negen uur er naar toe. We wisten dat we via de wandelaars er door moesten dus lopen. Estland uit was zo gebeurd, dan een meter of 500 door niemands land en dan bij de Russen naar binnen. Het was niet erg druk maar met vier fietsen, er stonden ook twee Franse jongens, was het best vol. Kijkt in het paspoort en wijst je naar een stapel papiertjes en je moet er een invullen. Daarna terug en ik weet niet wat hij zat te doen maar hij heeft wel alles gelezen/ gecontroleerd daarna mochten we door lopen. Er stond nog een controle maar daar konden we doorlopen. Dat was alles. Drie jaar terug in Kalinigrad was het veel strenger.
We waren dus in het stadje of de andere helft van Narva. Eerst een bank opgezocht voor roebels. Ton naar binnen en kwam naar buiten. Lukt niet geen roebel.ander pasje geprobeerd lukt ook niet. Dan maar in de bank proberen wat bleek nu. Je mag maar 5000 roebel per keer opnemen. Wisten wij veel.
Na een bakje koffie / thee op weg. We wisten dat we een heel stuk, 30 km, langs een zeer drukke weg moesten fietsen. Best grappig om te zien hoe dat allemaal gaat. Er rijden oude auto’s heel oude auto’s en nieuw auto”s en spiksplinter nieuwe auto’s en dat allemaal door elkaar. En ook af en toe nog een landbouw voertuig of een shovel. Dat wil allemaal inhalen en hard rijden. Best lachen om te zien. Er zijn ook nog bushaltes met lange invoeg en uitvoeg stroken, nu die gebruik je ook om rechts in te halen. Wij zijn maar aan de kant gebleven en dat ging goed.
We hadden een motel geboekt, dat was de enige overnachtings mogelijkheid hier in de buurt. We hebben het gevonden en de dame sprak vloeiend Russisch. Maar de kamer was schoon en groot genoeg met douche en Wc op de kamer. Er was wel een taal barriere maar daar kom je wel uit.
Onderweg hadden we uit voorzorg wel wat te eten gekocht omdat er in de omschrijving van het motel stond dat er alleen een bar was, in die winkel wilde we ook een paar blikjes bier kopen. Maar de koelkast was dicht geplakt en waar de sterke drank in de winkel stond daar mocht je niet eens komen. Het bleek een nieuwe verordening te zijn per 1 juni dat er geen drank verkocht mocht worden als er ook jongeren kwamen. Ook in ons motel met shop stond drie kwart van de koeling leeg. Geen bier en al helemaal geen sterke drank. Gelukkig had de uitbaatster onder de toonbank nog wel iets bewaard zo dat we toch een biertje hadden. Moe maar voldaan hebben we de dag afgesloten.

Ton en Els