Laatste dag in Rusland - Reisverslag uit Torfyanovka, Rusland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu Laatste dag in Rusland - Reisverslag uit Torfyanovka, Rusland van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Rusland

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Ton en Els

09 Juni 2018 | Rusland, Torfyanovka

Hallo volgers
Weercijfer 7 zonnetje, wolkje bijna geen wind 17 graden.
Vanmorgen niet al te vroeg vertrokken omdat we niet zo ver hoefde te fietsen, anders komt het niet uit met de overnachtingen. Dit keer tot vlak voor de grens met Finland. De rit hier naar toe ging over een doorgaande weg met niet al te veel verkeer, al kunnen sommige wel heel hard rijden. Het was een leuke afwisselende route met heel veel bos en af en toe een rivier of moeras. De route gaat dicht langs de kust. Af en toe zie je de zee maar meestal is er iets van moeras als overloop naar de zee.
De koffie kwam weer van een benzine station maar die hebben wel goede automaten vind Ton.
Weetjes over de Russen.
Tot onze verbazing wordt er weinig gerookt hier, nergens binnen maar ook niet op straat.
Bijna geen afval in de natuur, maar ook niet in de steden.
Geen zwerver gezien onderweg. Ook niet echt veel erge armoe. Geen bedelaars op een paar na in Sint Petrusburg.
Weinig tot geen dronken Russen op straat.
Heel veel mensen maaien het gras met een bosmaaier, dus met het handje de berm. Overal waar wij gefietst hebben is de kant van de weg gemaaid.( een soort werk verschaffing?)
Bij een zebrapad stoppen de auto’s als je daar staat, ook met de fiets. Sommige kijken niet eens en lopen zo door, de auto rijdt hier al snel 50 tot 90 km per uur.
In de stad rijden ze net zo hard als buiten de stad. Max is 90 km maar dat is denk ik wel per inzittende. Geen een ongeluk gezien.
Ander land ander eten maar hier is het wel heel vreemd. Ontbijt is standaard rijstepap pannekoeken en gebakken ei ( Ton vond het heerlijk en ik niet) ook aardappelen en groente is hier heel normaal in de ochtend. Wat een tosti is in Griekenland is hier een Hotdog.
Ook het taal probleem is ons erg mee gevallen. Soms begrijpen ze niet dat wij het niet begrijpen.en blijven ze het herhalen maar met handen en voeten kom je een eind.
Er wordt hier wel overal Engelstalige muziek gedraaid. Van heel modern tot aan muziek uit de jaren 50.Ook de jeugd spreekt vaak wel een paar woorden Engels.
Kort om. Wij vonden het allemaal wel mee vallen.
Morgen nog 5 km tot de grens en dan ons laatste land Finland.

Tot morgen
Ton en Els

• 09 Juni 2018 - 16:03

Joke:

gaat weer snel, nog een paar dagen dan zitten jullie alweer in Helsinki.
    Is een prachtige reis wat ik er van gezien heb,

• 10 Juni 2018 - 07:07

Corrie:

Dat valt inderdaad alles mee voor Rusland, je hebt er zo’n ander beeld van als je alleen maar de beeelden van nieuws en actualiteiten volgt. Nou gelukkig maar zeg, je wil er niet aan denken dat je alleen maar zatlappen en zwervers tegenkomt. Ik denk dat Finland ook wel een schoon en geordend beeld gaat geven. Veel plezier, geniet ervan, hoop dat de regen nog even uitblijft.

• 10 Juni 2018 - 08:43

A.v.K.-V.:

Hoi Els en Ton
    goede morgen,eerst heb ik even bij gelezen en begrijp dat jullie wat het weer betrefd weer op de goed weg zijn en het weer beter wordt
    Dus nu Rusland verlaten, en leuk dat je even wat positieve dingen over Rusland op noem, maar even door zetten en jullie zijn in Finland.
    weer nieuwe ervaringen op doen en je weet het, als fietser kan je ook niet zonder benzine station!!!!
    al is het maar voor de koffie.
    goede fiets tocht vandaag
    groetjes van A.v.K-V

• 10 Juni 2018 - 13:16

Inja:

Hallo harde fietsers,
    Op naar het land van de duizend meren en millioenen muggen, ik hoop dat het niet zo
    warm is, zodat die mugen er vandoor zijn.
    Wat gaat de tijd snel. Nog even doortrapen en jullie zijn weer in ons land, niet dat het hier
    zo speciaal is, maar die ontbijtjes zijn voor Els een crime zo te lezen. Ik ben benieuwd
    of het in Finland beter is, waarschijnlijk vis met rendier of zo. Nou succes en nog veel plezier!
    Groetjes,
    Inja