De burgermeester - Reisverslag uit Lubniewice, Polen van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu De burgermeester - Reisverslag uit Lubniewice, Polen van Ton en Els Drost - WaarBenJij.nu

De burgermeester

Blijf op de hoogte en volg Ton en Els

21 Mei 2015 | Polen, Lubniewice

Hallo allemaal,

Zoals Els vanmorgen al schreef op tijd vertrokken uit Seelow en na een uurtje fietsen de Poolse grens bereikt. De passage ging soepel, geen controle. Er was daar een oud grensstadje maar dat hebben ze in de oorlog helemaal plat gegooid. Ze hebben alleen de oude vestingmuren en 2 poorten gerestaureerd en dat is het. Wel waren er horeca, wisselkantoren en niet onbelangrijk een pinautomaat om Zloty's te scoren. Er tegenover en Mac voor de koffie en gratis internet. Daarna op weg Polen in. De eerste 9km over een vrij drukke weg langs een natuurgebied met heeeel veeeel vogels, zwanen, reigers etc. Daarna over rustige, niet eens zulke slechte, wegen het Poolse land in door af en toe een klein dorpje waar de tijd lijkt stil gestaan te hebben en soms ineens weer moderne gebouwen/huizen. Na zo'n 80 km kwamen we in Lubniewice en volgens ons routeboek was daar een VVV in het raadhuis. Wij daar naar binnen en eens rondgekeken of we iets konden vinden. In een kantoor zaten 2dames en aan hen gevraagd of... Nou eentje sprak net zo veel Duits als ik Pools dus? We moesten met haar mee naar de eerste verdieping naar een kantoor met daarin een mooie blonde paardenstaart. Na een Pools gesprek tussen de twee dames ging de blonde een ander kantoor in en kwam terug met..... De burgermeester. Die sprak wel Duits en/Engels en vertelde ons dat de VVV medewerker er vandaag niet was. Hij vroeg ons wat wij wilde. Ik wilde weten hoe ver het nog was naar de volgende plaats waar we konden overnachten. 30 km. Dat vonden we te ver dus wat is er hier mogelijk? We hadden we een hotel gezien maar dat was veel te duur vond hij (300 zloty is dus 75 euro) Hij wist wel wat en ging meteen bellen of dat nog vrij was, Tak ja dus. Het was een kilometertjes verderop bij een agriturismus. En dat ging wel 50 zloty kosten 12,5 euro dus, goeie prijs toch. Op zijn I Mac liet hij vis Google earth even de route zien en als we vanavond nog wilde eten heeft hij ook nog even een restaurant aanbevolen wat erg goed is en de kaart ook in het Duits is. Afijn wij op weg en het al snel gevonden. Staat de eigenaar ons al op te wachten en brengt ons achter zijn huis naar een rijtje vakantiehuisjes. Een leuk huisje waar je met z'n vieren in kan slapen, keukentje, badkamer en overdekt terrasje en de bedden al opgemaakt. We moesten alleen ff een uurtje wachten om te douchen want het water was nog niet warm. Zoals jullie zien is er ook internet dus wat wil je nog meer. Morgen kunnen we ook nog bij de baas in huis ontbijten dus alles goed voor elkaar. Ik ben nog ff terug gefietst naat het dorp om in de sklep wat te drinken en snoepen te scoren. Nu nog even douchen en dan straks maar even gaan eten in dat restaurant en dan in de rustmodus en morgen weer fris en fruitig op weg.

Groetjes Ton en Els

• 21 Mei 2015 - 18:41

Corrie:

Die ambtenaren zijn altijd zo ontzettend aardig! Wat een geweldige promotie van je eigen stadje. Dat is het leuke van op de fiets, je ziet veel meer en bent dichter bij de mens. Geniet ervan.

• 21 Mei 2015 - 20:49

Annie V.K-V:

Hoi Els en Ton
    Ik begrijp dat jullie nu aan het genieten zijn van het Poolse landschap en het eten en drinken.
    En jullie zijn daar zeker belangrijke personen ,zomaar door de burgemeester te woord gestaan,
    Dat is denk ik in Gouda nog nooit gelukt.
    ik wens jullie veel fiets plezier,en fijne hotelletjes met lekker eten en drinken en natuurlijk een goed bed
    doei gr uit waddinxveen van A.v.K-V

• 22 Mei 2015 - 08:10

Janie:

Geweldig toch dat je de hoogste man van het dorp ontmoet en jullie verder wil helpen.verder nog veel reisplezier.